Thursday, April 23, 2009

Pulut

Assalamualaikum w.b.k,

Lama x update entri.. Hik..hik..x abis2 ngan menu labu.. entri arini nak selitkan psl pulut la pulak.. banyak jugak menu guna pulut ni..

Biasanya pulut ni kalau nak cantik, dikukus...tapi as nak kongsikan kat sini kalau nak masak pulut sedap,cantik dan gebus, boleh guna rice cooker @ microwave.. alhamdulillah as dah guna cara ni, express sungguh!!
kalau guna rice cooker..
2 cawan beras pulut
1 cawan santan pekat + 1 cawan air panas
1 sdt garam
1 helai daun pandan
1 sdb minyak masak
Cara-cara
Cuci beras pulut hingga bersih..masukkan semua bahan2 kedalam rice cooker
Setelah mendidih..gaul pulut supaya x berkerak..kemudian biarkan hingga masak..
Kalau guna microvave..
Guna bahan2 sepeti diatas tapi panaskan selama 20 min.. 10min pertama di gaul dan panaskan semula selama 10 minit..
So, terhasillah menu2 seperti dibawah..dan mcm2 lagi..dan lagi..dan lagi...

rcp wajik

rcp Kuih Seri Muka

2 comments:

Chik Mi said...

Amboi sekali keluar n3 pulut bederet apa2 pun pulut mmg pebret akak tau

KhaL said...

salam

kuih seri muka tu nampak lazat la
hehehehhe