Thursday, September 3, 2009

Projek kukis part2.. Biskut Sarang Semut

Assalamualaikum w.b.k,

Smlm wat projek lagii!! ni biskut wajib tiap2 tahun.. anak2 mmng suke sgt.. nak jd cite dah siap mengadun tu..cari punya cari x ada plk parut tu.. agaknya masa pindah2 tu.. x tau terselit kat mana..guna je ape yg terlintas kat pala nih..guna parut cheese.. wakakaaaa... dah jadi biskut sarang tebuan plk.. x pe la..lagi senang..x sampai 1 jam dah siap utk 1 adunan.. sbb parut tu kan beso! jadinya pun kaso2.. rasa2 semut pun x sempat nak wat sarang kat biskut ni..

Ni semut warna warni..

Biskut Sarang Semut

250g butter
100g gula halus
350g tepung gandum (diayak)
50gm tepung jagung+50gm tepung kastard (kalau nak guna 100g tepung jagung pun boleh)
1 biji kuning telur
1 sdt esen vanilla
Chocolate rice/manik untuk hiasan
Cara-cara
Pukul kembang butter dan gula. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul rata
Masukkan tepung sedikit2 dan gaul rata.
Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper-cup
Taburkan coklat rice dan manik gula kecil. Bakar dalam oven dgn suhu 150’C-180'c sampai masak (anggaran 10-15 minit)
Sejukkan biskut dan simpan dalam bekas kedap udara .


Ni plk semut hitamm!! semut hitam gigit sakit ke??

Nyambil2 wat biskut tu.. duk heran mana dak aisya..selalu dia mesti kacau as..sibuk nak main ngan tepung.. biasanya balik kindi, kalau x main game, dia akak melukis.. x pun dia kembur bilik..ntah hape2 dia keluarkan.. rupenya senyap2 dia kat dlm bilik sambil nyanyi2.. memula dia x perasan as snap gambar dia.. sebab leka nyanyi2.. sibuk ngan tail tu.. bawak balik dari kindi..letak kat blk montot tu!! sambil nyanyi gelek2!! bila dia sedar as amik snap gambar dia.. mula dia malu2..ngan comot kat muka tu!

Berkali2 dia nyanyi lagu ni.. duk ulang2 sambil gelek2!!

Come to a party, dress in red,
wear pink shoes and a purpple hat,
Come to a party but dont tell cat..

gelek2 ..pastu bila dia sedar..cukup marah dan julingkan mata ke tengah!! hu..hu..anak aku sorg nihhh!!! rambut ngan eko dah sama pesen!!


3 comments:

ain said...

wahhh...pojek kukis raya dh stat dahh!!!

psst...kemain lg si aisya tuu!!!

QueenJah said...

salam ziarah..
moga bergumbira dihari raya ya..

Fiza Nordin said...

cumeynye aisya...senyum tgk anak dare tu...

k as, sy klu buat biskut sarang semut letak 'semut'nye tu banyak2 sangat.kadang2 sampai tak nampak sarangnya hahahahaaa!!!

teringat zaman budak2...biler g umah orang,nampak ada biskut ni,siap kuis2 lagi cari yg 'semut'nye banyak.heheheee buruk betul perangai!