Wednesday, September 2, 2009

Menu Iftar ..Lontong & Murtabak segera

Assalamualaikum w.b.k,
Menu smlm..selamat dah masuk ke peyut.. buat simple2 je..berlaukkan sambal paru,telur rebus,sambal ikan bilis dan kuah lodeh.. Teringat masa memula dtg sini.. x pandai wat nasi impit..call kakak kat Air Tawo, Kota Tinggi..

Set combo..berbuka smlm..




as : Assalamualaikum akak

kak Noly : Waalaikumsalam as..as,wan & anak2 sihat?

as: alhamdulillah kak, sihat..harap2 akak sekeluarga sihat jugak.. akak!..(nada mintak kesian) camner dulu arwah mak wat nasik impit elok je?? camner ni? ingin la nak makan..(padan muke aku!!dulu x nak belajo..ya lah umo 13 tahun tau ape..terkinje2 lebey!!) dulu kat msia rebus ketupat segera @ guna daun..gitu la kan.. x pon beli je yg dah siap kat mcm2 mart tu..bestmart,kip mart,pasar2..

kak Noly : ala as..senang je.. as tanak kat rice cooker je... gini..bla...bla.. sambil siap bagi sukatan dan cara2nya..

as : ok kak..as cuba.. mekasih lah ya.. harap2 menjadi la ekk...

pastu, try ler.. iskk!! x jadikk!! lembik..menyeman.. as plk buat bnyk masa tu..utk 15 fmly..utk raya tahun lps..tapi, sib baik la pulak abis..sbb derang x pernah makan nasi impit.. majoriti org Fijian (hindustani)kuii!kuiii! bukan derang taupun nasi tu x menjadikk!!ekekekkk!! tapi malu la jugak kat fmly2 melayu tu..

terharu btl, makcik ani , pakcik mason & anak2.. sudi dtg beraya ngan kami.. tanya plk kat mak
cik ani..

as: Makcik...(nada manja2 sket + malu) nape nasi impit as lembik sket ni..potong pun x seksi.. lembik la.. cam x bakai botox.. he..he..

mak cik ani : eh! as..ko ni ada2 je.. (sambil gelakkan as yg sengal nih!)ko guna beras ape?

as : beras jasmin Makcik..

makcik ani : o.. makcik kalau buat guna beras basmati..atau beras biasa je as..

as : hmmm! dah sah ler makcik..as salah beras!..

makcik ani : eh! x pe..cuba lain kali tuko beras tu..

*kesimpulannya belajar dari kesilapan..kalau masak ni.. dah cuba,.. x jd jgn putus asa..cuba dan cuba lagi..jgn salahkan rcp ..kaji mana yg x kena..oOo!! rupenya as guna beras jasmin patot la x jadik... kena guna beras biasa je.. kat sini..yg murah2 je..cam beras long grain tu..mmng jadik..elok je.. kebetulan rcp pun sama ngan ctma kat MyR.. cuma as tekan2 je kat loyang cam kak noly ajo tu..letak minyak sket..as mmng camtu...selagi buat x menjadik..suke tanya sana sini..sampai menjadikk.. sblm2 ni mmng dah buat dan menjadik.. saje je nak imbas kenangan lalu..nghee!!!(sengih!)

Nasi Himpit
3 cawan beras (bukan beras jepun) as guna long grain
8 cawan air
sehelas daun pandan - optional
sehelai plastik ziplock berukuran 18x20 cm - as guna loyang
as letak sket garam dan sedikit minyak masak
Cara-cara
basuh beras seperti biasa,
tanak beras dengan 8 cawan air dan daun pandan. guna rice cooker je,apabila mendidih masukkan garam dan sedikit minyak masak.. setelah nasi masak dan sementara panas, .. Lenyek2 guna bontot (hu..hu..kasonya bahasa..belakang..gelas plastik)
Alas loyang dgn cling wrap.. Masukkan nasi yg dah dilenyek tadi..tekan dan ratakan guna cling wrap.. Setelah sejuk boleh lah di potong..x pun masukkan dlm zip lock.. Menggunakan jarum atau objek tajam yang bersesuaian, lubang-lubangkan plastik tersebut sambil di tekan untuk memampatkan nasi.

Smlm x buat kuih manis2.. manyak kelija, pagi jd helper jap kat kindi..balik cuci kereta,cuci itu ini..x sempat nak kukus kuih muih..nampak 8 keping kulit popia...yg termenung kat peti ais tu.. ada plk lebihan inti karipap smlm.. buat murtabak je lah.. cicah ngan kuah dhal segera juga.. mak cik malas nak menumis2.. rcp lebih kurang ngan rcp sendiri tapi maleh nak type..c&p minami 133 punya..thanks ya minami!


Murtabak Segera

100 g daging cincang
2 biji ubi kentang
1 sudu setengah rempah kari
1/2 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
daun sup
minyak

(as guna lebihan inti karipap kentang & daging cincang)
1 sudu kecil garam dan secubit ajinomoto (as x letak lagi)
kulit popia
2 biji telur
as tambah bawang besar dipotong dadu & hirisan daun sup..extra!!
Cara-cara
mula2 buat inti utk murtabak. caranya ialah bawang besar dan bawang putih di potong dadu. tumiskan bawang.
apabila bawang sudah layu, masukkan rempah kari yang telah dibancuh dgn air. goreng sehingga pecah minyak. kemudian masukkan daging cincang.
apabila daging masak, masukkan kentang yang dipotong dadu.masukkan garam dan ajinomoto. jika terlalu kering, tambahkan air. masak sehingga kentang empuk. akhir sekali masukkan daun sup.
pukul telur di dalam mangkuk. masukkan inti tersebut ke dalam telur. kacau sehingga sebati.
ambil kulit popia dan bungkus inti murtabak segiempat. cara bungkus murtabak sama seperti bungkus popia.
goreng murtabak dgn api yg perlahan dan sedikit minyak.

5 comments:

ain said...

akak x pernah buat ns impit. mmg tak reti pun ye, dh ada yg readymade lagi lah ye.hihihi

best ler murtabak segera tu. boleh masuk list nanti.

psst...akak as dok air tawo bape..?? as org sana ke..??parents akak ka sg mas.

Nur,Nura, Nurad, Yani said...

hmmm lamanya tak makan murtabak. bolela nanti buat murtabak segera ni.

fireflies said...

salams akak, last week saya dah buat menu murtabak ni amik kat myresepi gak hehe ..

Chik Mi said...

salam As akak pun guna rcp ctma tu wat nasik impit akak tak guna yg plastik,cantik murtabak As, akak pun sukee rcp ni

ain said...

opps...where has my earlier comment gone..???ermmm...x pe ler.

akak lum pernah try uat ns impit, takut tak jd...beli yg siap aje la. sonanggg!!!!