Monday, August 31, 2009

Projek Kukis2 Part1

Assalamualaikum w.b.k,
Jgn duk sengih2 nengok kukis as ya,maklumlah masih amatur dlm mengkukis nih.. ni bukan kemaruk nak raya..tapi persediaan awal..sementara tengah ehem!ehem! ni.. buat sket2..ni tahun ke2 kami menyambut syawal di NZ... x kira! walau duk NZ pun tetap nak makan kuih raya gak.. Lagipun bila buat Kuih Raya ngan anak2..derang leka,dan makin bersemangat nak berpuasa..Sblm2 ni mmng x pernah buat sendiri..main tunjuk2 je..sbb sibuk menjahit dan (sebenonya x berapa pandai dan kureng minat) bila dah duk berjauhan dari sumber yg boleh ditunjuk2 tu..kenalah belajar2 ya dak! x moh ler merapu bnyk2.. meh layan pembikin kukis yg masih amatur nih!.. sib baik My bespren aka Jiran baik as (Ju) kirim mould2 pd Myhby..kalau idok x merasa la...Seronok tengok Nurin & Ayahnya duk gentel2 inti tu..keh3x.. Rcp Tart Nenas ni dari Kak Jun yg sangat rajin tuh!! Thanks kak jun..sedap sgt! menepati citarasa kami..tapi..ampon ya kak as ada adjust2 sket..minta halal c&p disini..as ambil dari MYR lps ni as nak wat yg gulung2 plk..InsyaAllah.. amik kaler inti mendelik..mendelik!!

Terlanjur tengah ehem! ehem! lagi.. gateii! gateii! nambah kuih tart lagik.. masih sama,guna rcp kak jun..buat 2 adunan..ha amikk ko..inti x cukup!.. Myhby & anak2 suke tart..jd mmng kena wat lebih2 sket..

Time cuaca sejuk2 gini..nak naik tekucil ibu jari kudut as dok menekan mould tu..ni lah hasil yg x seberapa..

Tart Nenas
250gm butter
2 biji kuning telur
60-70gm gula aising (as gun 2sdb)
350gm tepung gandum
50gm tepung jagung
1 sudu teh esen vanila
@ jem nenas secukupnya
@kuning telur untuk sapu

as tambah 2sdb susu tepung
Cara-cara
Pukul butter dan gula. Masukkan telur dan esen vanila. Sebati.
Masukkan tepung gandum dan tepung jagung,susu tepung, gaul sebati.
Masukkan doh kedalam acuan semprit/tart..
Isi jem nenas dan gulung. Sapu atasnya dengan kuning telur. Bakar hingga masak (15-20min)
Jem Nenas plk, as guna crushed pinepple in can je..maklumlah nak jimat..kat sini sebijik nenas NZD5.. x besar mana pun..tapi alhamdulillah sedap juga guna nenas dlm tin nih..pepandai la adjust2..idea dai Kak Umi_e..

Jem Nenas
Bahan-bahan ( untuk 150-200 biji tart nenas )
2 tin nenas (as guna 1tin 450gm x 2)
250gm gula (as guna 1 cawan)
sedikit pewarna kuning (ikut suka warna yang disukai)
as letak sedikt tepung jagung
*** bahan inti di sini tidak gunakan nenas fresh sebab umie rasa guna nenas dalam tin lebih mudah dan cepat... lagipun kita di rantau ni nenas fresh susah nak dapat dahtu mahal pulak...(betul..betul..betul umie!)
Cara-cara
Keluarkan nenas dari dalam tin dan blend bersama air nya sekali. Kemudian tapiskan nenas yang telah diblend tadi - ketepikan air dan bolehlah dibuat jus nenas ;)
masukkan nenas yang telah ditapis ke dalam periuk dan campurkan dengan gula.
Masakan di atas api perlahan dan sering dikacau (takut hangit)
Stelah inti agak kering, masukkan sedikit pewarna kuning atau apa2 warna yang disukai.
Kacau inti sehingga warna rata dan terus kacau sehingga adunan likat. Taburkan sedikit tepung jagung..
Jika inti telah agak kental (terasa berat sedikit jika dikacau) bolehlah dimatikan api dan disejukkan sebelum digunakan untuk buat kueh tart nenas.
Yg ijo2 ni plk Bangkit Nyonya..rcp dari kak lily..best! melting moment! bila masyuk mulut terus cair! Sblm ni tau makan je..membuatnya KO! Tiap2 tahun MIL yg bukan melayu pun tau buat..memang dasar menantu hantu as ni... keja hangkut je..ngan marukunya lagikk!!.. nampaknya anak kesayangan mama dah x kempunan bangkit mama lagi!!!! buat kak lily dan Kak D....mekacih akak2..lebiuuuu!!lebiuuuu!! so much atas rcp yg best gilerrr ni.. x lupa buat my pebret website MYR juga..

Sebelum & selepas kejadian.. Tips! jgn letak rapat2 sgt cam as buat tu tau.. sbb bila bangkit ni kembang sket..x bnyk! sket je..kembang2 idong je!! kih..kih!

Bangkit Nyonya
Bahan-bahan ( 70 biji )
350 gm tepung ubi
150gm gula icing
20 gm mentega
1 biji kuning telur
130 gm santan pekat
1/8 sudu teh baking powder
as tambah 1 sdk pandan paste
Cara-cara
Sanggar tepung ubi di dalam oven
Gaul sebati gula acing, mentega & kuning telur.
Masukkan santan dan gaul sebati lagi
Gaul sebati baking powder kedalam tepung ubi.
Masukkan tepung kedalam adunan santan tadi & uli hingga menjadi doh.
Canai doh dan terap mengikut bentuk yg disukai.
Bakar pada suhu 150'C hingga masak.

6 comments:

ain said...

rajinnya diaaaa!!!! nak tat tu sebalang..boleh..???akak suka kuih tat, tp x pernah buat sbb sumber tunjuk2 punyalah melambak kat sini.hehe

blogresipi said...

Waduh udah mule projek kukis2 raya... nak sebalang boleh kak? kite beli kukis dlm pelastik jer lah taun nie kot.hahaha

Fiza Nordin said...

k as,
cumey2 belake biskutnye tuu...selama ni dok belek2 myr x perasan ade resipi kuih bangkit.tgk kak as buat rase syiok sgt sbb sy mmg suker kuih bangkit nih...dah salin resipi tu...nnt nak buat...tq k as..

MamaFaMi said...

Salaam..

Dua dua cookies ni favourite mama. Tak kiralah resepi mana pun. Semua orait belaka!

Chik Mi said...

As cantik ler yg ijo2 tu akak sukeee tu pebret

geraugebang said...

seronoknya dah buat biskut raya. sweetnya biskut raya dia.