Thursday, August 27, 2009

Menu Ramadhan

Assalamualaikum w.b.k,
Maaf ya lama sgt x kemaskini umah ni, sibuk sket ngan xtvt ramadhan. Diam x diam dah 6 hari kita berpuasa kan?Moga tertunai azam ramadhan as tahun ini, maklumlah yg lepas2 agak hampeh sket, x dpt nak Khatam Al-Quraan. Sibuk ngan urusan dunia yg x abis2.. Menjahit la..itu la,ini la.. urusan dunia mmng x abih2! Maaf lah jika as kurang menjengah umah kalian.
Ok lah..Ni antara menu berbuka, x dan sgt nak amik foto. Hari2 masak tapi x de napsu nak diposing2kan..tahun ni ntah nape ekk, bab makan2 ni kurang selera sket nak2 yg agak manis2.. tapi sbb anak2 suka yg manis2, as buat juga..sebab anak2 pun tengah bersemangat nak berpuasa. Biasanya as makan kurma dan minum air dulu,lps tu solat maghrib..sambung makan yg simple2 dulu..nanti balik terawih baru lah selera nak makan.

Pasta Bake ni mmng pebret kami.. anak2 mmng suke sbb as lapiskan cheese tu.. ikutkan kalau dah sejuk berdiri teguh je pasta ni..tapi disebabkan ada dak kecik yg posa yang2 yok tu,nak makan panas2.. dah jadi runtuh lak bila dipotong!

Ni plk dessert berbuka, Lopes perantau.. :)! rcp asal dari Kak Umi-E from MyR..tapi as ada ubah2 sket.. best idea kak E ni.. alhamdulillah! sedap, sebab mmng dah lama x makan kuih lopes..


Dapat 3 btg sederhana besar.. yg posing sebatang je yg lain2 dah ikut gi surau! Pengat jagung bersagu pun x sempat nak posing..


Kuih Lopes perantau
Bahan-bahan ( 4-6 orang )
3 cawan beras pulut
3 cawan santan
pewarna hijau
kelapa parut/kelapa kering 1 cawan (secukupnya)
garam
1 biji gula Melaka/ 5 sudu besar gula perang (brown sugar)
11/2 cawan air

Cara-cara
beras pulut,santan,garam dan sedikit pewarna hijau ditanak di rice cooker.. apabila mendidih masukkan 1 sdb minyak masak..
sediakan cling wrap, apabila pulut dah masak, letak atas cling wrap dan gulung pulut tadi dengan padat dan rapi.
Sejukkan pulut sbelum dipotong .
Setelah sejuk potong lopes ikut ketebalan yang disukai dan gaul dengan kelapa parut yang diletakkan sedikit garam.
Untuk air gulanya >>> masak gula merah bersama air,masukkan sehelai daun pandan.Setelah masak tapis terlebih dahulu utk mengasingkan habuk yg ada pada gula.

Ni Plak, Chicken Black Papper, wat sahur.. makan ngan nasi putih panas2 je pun dah sedap, maklumlah sahur kan? mmg x lalu nak makan bnyk2..


2 comments:

ain said...

amboi nur...macam2 tu. sedap2 pulak tu, lg2 lah lopes tu. mmg fav anak akak.

~NurKasih~ said...

as to ain
Gini la hidup merantau kak ain..smua benda ingin nak makan.. teringin itu ini :)