Monday, August 3, 2009

Snail Cookies

Assalamualaikum w.b.k,
Selamat hari raya.. eh??? dah raya?? Posa pun belum lagi.. Kuih siput ni x yah nak tunggu raya pun sedap. Anak2 dah lama suh buat. Sibuk nak kuih Siput..Kuih Siput.. smlm sebenornya sibuk nak beli brg2 dapur.. tapi disebabkan Nurin tak nak ikut beli barang.. dia lagi sanggup nak menggentel menda alah ni.. so, as ulikan lah dulu adunannya.. nanti, balik beli barang dapur as tinggal gorengkan je.. jadi.. ni lah hasil gentelan anak dara kecik tu.. wat kunyah2 sambil nengok TV.. he..he.. kruk..karp..kruk..krap..kalau x nak gentel boleh gak wat Kuih Gunting.. x susah mana pun.. gulung doh sebesar jari telunjuk..pastu gunting la..


Kuih Gunting

Kuih Siput
5 cawan tepung gandum
1 biji telur
3sdb margerin (didihkan sebentar)
1 sdk serbuk jintan manis
1 sdk serbuk jintan putih
1/2 cawan udang kering dikisar @ ikan bilis pun boleh
1 sudu kecil garam
3 sudu besar cili boh/serbuk cili
2 tangkai daun kari diracik halus
Santan secukupnya untuk menguli
Cara-cara : Semua bahan digaul rata ( kecuali santan ) setelah bercampur kesemuanya, tuangkan magerin yg dipanaskan td,gaul rata..masukkan pula santan. Gaul hingga menjadi doh.. tidak terlalu lembik dan tidak terlalu keras.
Cubit sedikit adunan, gentel bg bulat dan tenyeh atas papan kuih siput.
Bila semua dah digentel, boleh lah goreng hingga garing. Adunan yg sama juga boleh dibuat kuih gunting..

9 comments:

ain said...

rajinnya anak dara as tolong gentel kuih siput. anak2 akak semuanya bab dapur out!!

akak pun suka gak buat kuih siput ni. tp tak pernah buat. nebor sebelah pandai buat. so mintak tlg dia aje la.

~NurKasih~ said...

alhamdulillah anak2 dara tu suke nolong kat dapur..
Last year hby balik Msia, as kirim papan kuih siput ni.. lepas gak rindu nak makan Kuih Siput..
bestnya, akak tempah ngan nebor akak ya.. ok la tuuuu!!!

lemongrass said...

eehhhh sedapnya tengok kuih siput you As! Dah lama betul tak makan kuih siput ni, nak membuatnya sikit nay malas ke, hehehe.. Kalau you duduk dekat, memang I dah melepak kat rumah you makan kuih siput, hahaha...

chimera said...

uih... kuih siput??
memang kena tunggu raya jelah baru boleh nak rasa... haha.

blogresipi said...

kuih siput nie sgt sedap.. tp bab menggentel tu yg leceh cikit tuh..hehehe... kite masa kecik2 je mak paksa gentel kuih nie.. lepas tu kite paksa mak gentel kat kedai plak.hehehehehe

~NurKasih~ said...

as to LG
LG, sebenornya as pun idok le rajin bebenor nak membuatnya.. Padahal bukan susah mana pun..Anak2ni suke sgt.. meh la lepak2 kat umah as..dok ngonyel2 Kuih Siput.. Yr MIL kat South Island kan? Bila nak dtg NZ..kat umah ni mmg kena ada stok konyal konyel.. ;)

~NurKasih~ said...

as to Chime
Alahai Chime.. nak tunggu raya lambat la..

~NurKasih~ said...

as to Ijan
Ijan, hang dok buli Mak hang balik ka? MMng betul Ijan kalau x iye2 mmng malas nak ngentel.. tapi kak as mmng pelik ngan anak akak yg sorg ni..sbb dia suke makan, sanggup digentelnya sampai abih..

geraugebang said...

Wah, semua orang dah raptai raya la, esok raya ke? KOG raptai raya, blogresepi raptai raya. Sorang pun tak de raptai 31 ogos. he he he.