Wednesday, October 28, 2009

Roti Marble dan yg sewaktu dengannya

Assalamualaikum w.b.k

Yuhhuuu!! Im back! sowie lah yer..lama x update.. x bertanggung jawab tul org punya blog nih.. x gethi2 nak update.. hii..hiii.. k la.. walaubagaimana pun, walau blog x berasap, namun dapur as tetap ari2 berasap..x berasap nak makan ape woOo?? masak2 gak..cuma mood nak mengupdate plk x de.. jiwa kacau.. siapa la yg kacau jiwa as tu yeaa!! (saje cover line) Ini roti hasil keras tangan jari kudutku.. nak nyanyi sket arr.. jari2 ku, kudut semua, kerna bekerja hari..hari.. ekeleh! hape keja je la.. nak kata uli..guna BM.. saje nak girang2kan hati yg gundah gulana ni.. sbb roti x jelita mana..
x kisah la..x santekk pun..yg penting mmng best.. wat minum2 ngan Kopi O, sangat lah syedap.. gebus je... Rcp dari adikku yg jauh nun di Tokyo Japan tu.. ros..akak & anak2 windu ler.. abg x dapek nak rasa ros, ntah2 dia tgh ngap Kepci kat Msia.. ntah hinggat akak ke idak.. huwaaa.. Tq skali lagi..minta ijin ya ros C&P kat sini.. minta halal dunia dan akhirat.. alang2 dah buat Roti Marble as buat sekali Cheese Bun & Raisin Bun tu.. dak Nurin yg request.. rcpnya di label Roti..

Roti Marble

Bahan-bahan ( sesuai untuk si manja anda )

  • 200 gram tepung roti
  • 50 gram tepung gandum
  • 1 sudu besar butter atau marjerin
  • 140 ml susu segar
  • 1 sudu kecil yis
  • 2 sudu besar gula
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil bread improver(as x letak)
  • 1 sudu besar serbuk koko dibancuh dengan sedikit air

Cara-cara

  1. masukkan semua bahan kecuali serbuk koko, uli sampai tak melekat pada jari. kalau ade BM tekan On je.
  2. perap doh selama 40 minit. kemudian tumbuk-tumbukkan doh tadi, keluarkan angin.
  3. Bahagi doh pada tiga bahagian. satu bahagian masukkan bacuhan koko tadi, kalau telembik buleh tambah sedikit tepung dan uli macam biasa. pastika adunan betul betul sebati ye. warna sekata untuk doh coklat tu.
  4. satukan doh yang baki tadi dan terap memanjang. letakkan doh coklat di tengah-tengah.
  5. tutupkan keseluruhan adunan tadi
  6. potong tiga adunan dan anyam bentuk tocang.
  7. letak dlm sandwish loaf.
  8. Biarkan naik dua kali ganda dan bakar pada suhu 160 darjah selama 25 minit atau hingga permukaan nya perang.
  9. siap dibakar dan sejukkan atas redai. Selamat mencuba.

6 comments:

ain said...

ye lahhh...nape jiwa kacau!! sape yg mengacau jiwa tu!! nak kena cepuk kot!hehehehe....

dlm jiwa kacau2 tu, sempat lg meroti tuuuu!!!!

Watierman said...

Wah banyaknye roti As...tak makan nasi dah ke? Lama Akak tak naik flight ke sini...As sihat ker???
Akak pun suka makan roti!

~NurKasih~ said...

ain,
Tolong la cepuk kak, ala kak ,saje je,,nak manja2 ngan akak.. ngadu2 manje.. kena meroti kak, tapi tu la..x seindah mana paras rupa roti ku,sbb jiwa dah kaco..

~NurKasih~ said...

watierman,
Alhamdulillah sihat kak, nape, tiket flight abis ke.. or maybe x transit NZ..muhahahaaa saje wat stok kak, bebudak ni kalau ptg2 ada je menda nak ngunyah..buat stok utk 2 ari..

Amirul said...

memang sedapppppppp|

Amirul said...

memang sedapppppppp. dah cuba dah|