Saturday, March 21, 2009

Kerisik Perantau & Rendang Perantau

Salam di pagi Sabtu.. pepagi ni teringin lak nak buat rendang, kerisik lak dah abis..sib baik stok kelapa keringku masih ada kalau x parah gak dah ler laling x ada, sape nak dapatkan kelapa keringku itewww... kelebihan buat kerisik guna kelapa kering ni bukan ape.. cepat ketika disangar & tetap mengeluarkan minyak dan yang best tu tahan lama. Lepas ni buat sesapa yg merantau ke yg tak merantau ke jgn risau2 bab x ada kerisik.. bukan satu alasan ya utk tidak memasak menu yg mengandungi kerisik.. contohnya rendang,laksa,kurma dan mcm2 lagi.
Rendang


Kerisik

Resipi kerisik ini ada juga as kongsikan di Myr.. atau as kongsikan disini sahaja..

Bahan-bahan ( 1 Mangkuk kecil )
500 gm Kelapa kering @ kelapa parut
Kalau nak banyak doublekan resipi..ikut suka
Cara-cara
Sangai kelapa kering hingga keperangan..gunakan api yg kecil kerana kelapa kering mudah hangit..
Setelah kelapa perang kecoklatan, kisar hingga keluar minyak - guna pengisar kering..
Sedia digunakan sebagai bahan masakan seperti rendang,kurma,kari dsbnya..
Boleh disimpan di peti sejuk & tahan lama.. Selamat mencuba! ^_^


Ini lah ropenya kelapa kering yg biasa as guna kan utk membuat kerisik, inti pau,inti ketayap,serunding, puteri ayu dll..ekekekkk permisi ya.. tumpang posing jap..

6 comments:

Indra said...

Hello..
My name is Indra
Nice to meet u
By :
http://palembang-musi.blogspot.com/

SiS-lin said...

wah As skrg klu masak,lin suke tgk keteltian As tu...
Ermm sana ssh lak nk cr kelapa kering dgn kerisik ek..

~NurKasih~ said...

Hello Indra..
Nice to meet u too..
May everything u do will bring u happiness..

~NurKasih~ said...

Salam Lin..
Kelapa kering senang dapat kelapa fresh tu susah..kalau ada pun as x ada parut@ kukur kelapa tu..tapi x ape kelapa kering ni senang dipelbagaikan..

SRISUFI said...

Salam akak,

Kakakku ini memang sangat kreatif. Memasak, menjahit, pakej lengkap sungguh.

heheh

ujie said...

salam kak as..bru dpt nak singgah umah akk ni he3..

mcm sdp je rendang tu..he3..bila la nk dpt rasa air tangan akk ni kan kan..he