Sunday, March 22, 2009

Nasi Goreng Kg NZ & Puding karamel tanpa telur

Salam petang minggu.Kenapa la arini kemalasan tahap maksima?? dah awal2 masak nasi. Tapi malas lak nak masak lauk. So terhasil lah nasi goreng kampung NZ ni.Ekekekekk. Mungkin penat sgt mengemas rumah arini.. so .. masak simple2 je.

Nasi Goreng Kg NZ

Bahan2nya:

1 mangkuk Nasi putih (kalau guna beras wangi lagi sedap)
*1 labu bawang besar
*2 ulas bawang putih
sedikit belacan
5 biji cili padi atau lebihgaram secukup rasa
segenggam bilis digoreng- ditumbuk kasar
daging atau ayam(potong kecil2)
sayur apa2la...ikut suka (as guna kacang pnj & carrot)

Cara-cara
mula2....tumiskan bahan yang telah ditumbuk seperti bawang merah,putih,belacan & cili padi
Pas tu tumiskan bahan tadi dengan minyak yang mencukupi
Masukkan ayam atau daging yang dah siap direbus dan siat2kan.....
Masukkan sayur kalau suka & garam..
Bila dah sebati masukkan nasi putih tadi secukupnya.... Gaul rata sehingga masak. Taburkan daun bawang & daun sup..

Puding karamel tanpa telur

Resipi di MyR dari firasyira
Bahan-bahan
A) 2 senduk gula
B) 1 bungkus agar-agar serbuk
4 cawan air
2 1/2 senduk gula
C) 1 tin susu cair(lebih kurang 400g)
2 sudu makan tepung kastard
1 sudu vanilla
(Campur sebati semua bahan C)
Cara-cara
hanguskan gula cam buat karamel utk puding karamel yang lain gak...biasanya saya hanguskan gula terus atas acuan,bila da kaler emas tuang air sikit..pastu ketepikan..
Dalam periuk didihkan bahan b. kecilkan api kemudian masukkan bahan c. kacau rata selama lebih kurang 3 minitn @ sehingga adunan sedikit likat dan pekat. Matikan api, tuang adunan dalam acuan yang berisi gula hangus.
Bekukan sebentar, dan hidang. (lebih sedap dihidang sejuk-sejuk).
contoh susu cair n agar2 paket..

2 comments:

sEr0ja said...

kak..
ni pestime sy tgk puding karamel tanpa telur...best ke tnpa telur..hehe..menu sihat la ye tnpa telur..=]

AiE bAhRi said...

Sedapnya kak tengok makanan2 tu..nyum2