Tuesday, January 13, 2009

Kek Kukus Velvet Haw Flakes

Assalamualaikum w.b.k
1st time buat Kek Lapis. Alhamdulillah menjadi, lama dah pendam hasrat nak mencuba rcp Kek Kukus Kak Fida ni.. Alhamdulillah ni lah hasilnya, walaupun x cantik tapi rasanya memang tak mengecewakan.
:: Kek Kukus Velvet Haw Flakes ::
Bahan2nye:
5 biji telur - grade A yg sejuk(dr peti ais)
225 g gula halus
220 g tepung gandum*
1 sk rata baking powder*
1 sb ovalette
150 ml susu cair
1/2 sk garam
100 ml minyak jagung/masak
1 sk esen vanilla
pewarna kuning,hijau dll ikut suka
secukup hawflakes
Cara-caranye lak:

- Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan2 di dlm mangkuk mixer kecuali minyak,hawflakes dan pewarna.
- Pukul adunan hingga sebati dan gebu.
- Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dgn senduk atau spatula hingga sebati.
- Loyang dialas kertas dan sapu minyak.
- Ratakan adunan pertama dan susun secukup hawflakes dipermukaannya dan kukus selama 5-7 min dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
-Buat hingga habis lapisan seterusnya dan susun hawflakes dan kukus.
-Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
-Setelah kek masak,biarkan di dlm loyang selama 10 min kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya sejuk.

:: Selamat Mencuba ::

Perfecto

7 comments:

AiE bAhRi said...

wow!
menarik perhatian sang penguat makan macam aie ni nk makan kek yg sungguh lazat tu.

nyum2..posto ke jay bee kak..he3

~NurKasih~ said...

Salam aie.. suka kek lapis ke??tunggu akak balik JB nanti ya aie..akak buat utk aie & fmly
kalau pos takut bekulat lak nanti..

yani_worldpeace said...

alamak, interesting gak...ovalette dan hawflakes tu ape??

~NurKasih~ said...

salam yani..
::ovalette tu satu bahan utk melembutkan kek

haw flakes plak asam keping2 tu..
ada juga org panggul kek asam manis

cuba lah yani.. memang sedap.. moist je kek ni..

Aymy with love said...

Salam.. K as, kat nz ada gak ker haw flakes nie? mana pulak daku nak cari kat sini nie.. ade ker? tak survey lagi ler.. huhuu..

~NurKasih~ said...

salam aymy..
Haw Flakes ada jual di NZ ni..
Akak jumpa di Asian Shop.. cuma ovallete tu susah sikit nak dapat.. haritu abg bwk dari msia x lepas kat immigration.. hu..hu.. sedey! nasib baik kawan dari Indon bagi sikit.. Aymy cuba2 la tanya kwn2 yg dah duk lama kat Kuwait tu.. cuba tau..memang sedap resipi Kak Fida ni.. Selamat mencuba (^_*)

eja said...

Salam.....
sukki dah beberapa kali try buat kek kukus nie....memang menjadi dah sedap...tapi ada masalah sikit...lepas kukus memang lembut gebu...tapi bila sejuk dia menjadi keras plak....nape erk....