Friday, January 23, 2009

Wajik & Nasi Lemak utk tetamu datang mengejut...

Assalamualaikum w.b.k.
Bila dah dok kat perantauan ni, mcm2 teringin nak makan..Mr.Hby as tu la..suke betul ngan Wajik..lelebih lagi Wajik ibunya itew...emm.. nasib baik la dah sempat menuntut dan cuba beberapa kali buat.. tapi wajik as ni warnanya agak kurang gelap mungkin juga faktor2 gula yg as gunakan tu...tapi x ape kot..layannnn... resipi seperti dibawah dan as dah kongsikan di MyR cuma ni nak kongsi ngan kengkawan di blog lak...

Wajik

500gm beras pulut (lbh kurang 3 1/2 cwn arcopal)
*300gm gula melaka @ gula merah
*200gm gula pasir
bahan * dimasak dengan 1 cawan air
2 cawan santan pekat
1 helai daun pandan
Daun pisang utk alas talam/loyang

Cara-cara
*Kaedah kukus-Beras pulut dibersihkan dan direndam selama 4 jam dan dikukus selama 30 minit- sambil dibalik2kan gaul dengan sedikit santan cair & secubit garam

*Kaedah tanak di rice cooker- 3 1/2 cwn pulut+ 3 1/2 cwn santan cair + secubit garam (hanya dibalik2kan ketika mendidih kemudian biarkan..utk menghasilkan pulut yg gebu)
-Rebus gula melaka & gula pasir dengan 1 cawan air..setelah larut & mendidih, hendaklah di tapis
- Panaskan semula gula yg ditapis tadi, masukkan daun pandan & secubit garam
- Setelah mendidih masukkan 2 cawan santan pekat biarkan merenih dlm 1/2 jam guna api yg kecil
- Setelah gula pekat berkilat & bertali, masukkan pulut yg dikukus @ ditanak tadi dan gaul rata
- Setelah agak kering,keluarkan daun pandan tadi.. tuang kedalam loyang yg telah di alas dengan daun pisang..
Sejukan..dan sedia dipotong..

Ni plk Nasi Lemak Tumis..alhamdulillah hari ni ada tetamu datang..he..he..datang mengejut x bagitau..so..hidangan ringkas buat tamu yg singgah kejap pas tu tergesa2 nak balik.. x sempat nak defrost ayam @ daging..

Nasi Lemak Tumis

Bahan-bahan ( 5-6 orang )
3 cawan beras
2 cawan santan
2 cawan air
1/2 sudu besar halba
1 daun pandan
1 cm halia-hiris halus
1 batang serai-titik
2 biji bawang merah-hiris
garam secukup rasa
1 sudu minyak + 1 sudu minyak sapi
Cara-cara
Panaskan kedua-dua minyak, tumis bawang dan halia hingga garing. masukkan air n santan, kacau hingga pecah minyak.
bila mendidih, masukkan beras, daun pandan, halba, serai n garam.
pastu masak seperti nasi lemak biasa.. Resipi dari
junjs11@myresipi.com

Sotong Goreng Tepung

300 gm sotong
1 cawan tepung gandum
1 sk baking powder
1 biji telur
sedikit garam
lada sulah


Cara-cara
- Potong sotong kecil2, bersihkan dan toskan airnya biar sampai kering.
- Gaul sotong dgn sedikit garam dan lada sulah.
- Pukul telur setakat nak satukan yg kuning dgn yg putih jer. Masukkan sotong ke dalam telur. Ketepikan
- Gaul tepung dgn bp. Masukkan sotong yg telah digaul dgn telur dalam tepung, salutkan habis sotong dgn tepung. Kalu nak pedas boleh letak sikit serbuk kari dalam tepung.
- Goreng deep fry sampai golden brown. Goreng sotong kejap jer dalam 4-5 min kalau tak nanti sotong keras and liat pulak.
Resipi
Che'iza@myresipi.com

1 comment:

ujie said...

klu mcm tu nak dtg umah ler..boleh kan..kan..kan he3 nak dtg mgejut he3..leh mkn wajik n nasik lemak..ahaksss..