Wednesday, November 4, 2009

Ikan Macam2 Rasa

Assalamualaikum w.b.k,

Menu lunch dlm minggu ni juga, x hingat bila. Kebetulan Ikan Tarakihi yg lebih kurang rasa mcm Ikan Siakap tu, telah meng'special'kan dirinya... Jadi x tunggu apa, rembat je lah..he..he.. Bukan ape, terngat kat anak2, kalau makan lauk yg cenggini..kemain suka lagi derang tu.. Rcp main campak2 bahan yg sedia ada..



Ikan macam2 rasa

Bahan2nya

½ labu bawang besar dipotong dadu

1sdb cili kering

1 sdk crush garlic

2 btg serai di racik halus (bulat2)

2sdb sos tomato

1sdb sos tiram

Nenas dihiris halus (ikut suka)

Tomato di potong dadu (ikut suka)

Cili padi dihiris halus (bulat2)- ikut suka nak peda s mana

2 tangkai daun ketumbar utk aroma (ikut suka)

Garam secukup rasa


Cara2nya

Ikan terlebih dahulu dibersihkan , setelah itu digoreng garing.Ketepikan..

Utk penyediaan sos nya

Panaskan minyak, tumis bawang, bawang putih, serai,sos tiram,sos tomato, letak sedikit air utk lebih berkuah. Masukkan cili padi dan biarkan mendidih.Perasakan dengan garam. Sebelum tutup api masukkan nenas & tomato tadi. Gaul rata. Curahkan sos keatas ikan dan taburkan daun ketumbar.


2 comments:

ain said...

habis lah ikan 3 rasa pas ni, gtee tak laku di ambil alih oleh ikan mcm2 rasa.hehe

~NurKasih~ said...

ain
ha..ha.. sajer je tau.. suke makan kat seafood rest..kat sini terpaksa masak sendiri..