Monday, November 9, 2009

Soto Tulang & Lontong goreng again!!

Assalamualaikum w.b.k

Ni menu last week yg baru nak enterprem tengah malam ni.. ha..ha udah pinishh.. ni resipi dak as75 .. dak mana ntah..x kenai..org panggil kak as,kak as.. he..he.. amik kat pebret mypebret website MYR.. sbb malas x type2.. Soto Tulang (gear box) ..gearboxnya dah kena kerja kan anak2..tinggal lah soto yg kekurangan eksesori nih..x pe la..layann...

Soto Tulang

Bahan-bahan ( 4-5 org makan )

  • 1kg tulang lembu/kambing (boleh letak daging)- direbus
  • 1 senduk rempah soto Syarifah @ apa2 juga rempah soto pun boleh
  • Kayu manis,buah pelaga,bunga lawang
  • 1 labu bawang besar-di kisar
  • 4 ulas bawang putih- di kisar
  • Halia sebesar ibu jari- di kisar
  • 2 kiub pati ayam
  • 3 sudu sos tiram
  • 1 biji tomato
  • 1 cawan santan
  • 2 btg serai- di ketuk
  • Sedikit minyak utk menumis
  • Garam secukup rasa
  • 1 liter air- ikut suka
  • lontong @ mee hoon
  • Bahan sampingan utk hiasan: taugeh, daun sup, daun bawang, bawang goreng, kacang tanah & soon goreng..

Cara-cara

  1. Rebus tulang..
  2. Tumis kayu manis,bunga lawang & buah pelaga..masukkan bahan2 yg dikisar, serai & rempah soto Syarifah..(apa2 rempah sup pun ok)
  3. Setelah naik minyak masukkan sos tiram, tomato,kuib pati ayam,garam, tomato dan masukkan tulang yg di rebus bersama air rebusannya sekali..
  4. Setelah mendidih.. masukkan santan dan didihkan lagi..
  5. 13122008520
    Hidangkan bersama sambal kicap & begedil.. Selamat mencuba ^ _^

Ini plk, lontong lebihan wat soto, dari dia duk termenung je..as goreng wat lontontong goreng..


2 comments:

AZIAN said...

Salam, rajin sungguh As masak lontong goreng, ni yg buat akak terliur dan nak goreng lontong juga....
Soto tu fav akak juga....

ain said...

sedapnya lontong goreng tu!!! akak dh lama tak buat soto, mcm teringin pulak la.