Wednesday, November 18, 2009

Laksa Pahang

Assalamualaikum w.b.k,

Menu Lunch simple, x sampai 1/2 jam dah siap.. pueh penin2 x tau nak masak ape, sbb ape cepat siap..sebab.. x yah nak rebus2 ikan, x yah asing2kan tulang, bukak tin dan blend je ikan tuh..pastu lebur dlm piuk tambah hitu ini, siap...Rupa2nya ada persamaan dgn Laksam (Laksa Kelantan) cuma bezanya tang mee nya tuh.. Kuahnya sama je..  Maaf ya org Pahang & Kelantan, kalau as silap tapi menurut rcp begitulah.. marilah layan Laksa as yg serba kekurangan eksesorinya itu.. buat kak Jun..tq kak!! rcp sempoi yg mabeles!


 Laksa Pahang

Bahan-bahan ( 4-6 orang )

  • 6 ekor ikan kembung-rebus ngan 2 asam keping, ambik isi n kisar, simpan air rebusan ..(as guna 1 tin makeral)
  • 6 biji bawang merah-kisar (as guna 1 labu bawang besar)
  • 2cm halia-kisar
  • 2 batang serai-kisar
  • 1 sudu teh lada hitam-kisar
  • 2 asam keping
  • garam n gula
  • santan pekat(as guna 1 tin sanatan)
  • bahan sampingan:-
  • kacang panjang-hiris
  • bawang besar-hiris
  • taugeh-celur sket
  • timun-hiris
  • sambal belacan (cili kering ditumbuk bersama belacan sket)
  • 1 paket laksa-rebus n tos 

Cara-cara

  1. panaskan santan n sedikit air rebusan ikan tadi. masukkan semua bahan kisar n asam keping. masak hingga mendidih.
  2. masukkan garam n gula secukup rasa.
  3. letak laksa didalam mangkuk, masukkan ulam2an n tuang kuah diatasnya.

5 comments:

ain said...

tak pernah cuba laksa pahang ni, sama ke ngan laksam..???

ticnube said...

die x same mcm lak sa kelantan ke.. selain die nye laksa..kuah die nampak same.. and it looked really delicious...

indahhouse said...

Salam kak As,
pandai kak As wat laksa guna ikan makerel. Thumbs up!

Nur,Nura, Nurad, Yani said...

kuah laksa phg nampak mcm laksa kelantan je. resipi pun sama.

~*as*~ said...

as to kak ain
kuahnya sama je kak, cuma mee je lain..

as to tic
sama tic, mmng sama dgn laksam..maybe ada sejarahnya kot

as to indahhouse
tu je yg ada dan mudah.. ikan yg lain2 disini x sesuai rasanya

as to nur
aha sama nur. akak follow rcp kak jun from myr..rupanya mcm tu laksa pahang