Tuesday, June 29, 2010

Ayam Goreng Ala KFC

Assalamualaikum dan salam pagi selasa, lamanya x makan Kepciii... huhu..geram!!! Disebabkan diNZ ni tiada KFC yg halal.. dapat yg ala2 pun jd la kan..Bnyk sudah as mencuba rcp2..tetap yg ini mmng menyerupai KFC dari segi rasanya (komen dari En.Suami) dari segi rupa out sket kot.. (komen dari diri sendiri) ahhhhh!! ade ke sesapa nak kisah! lama beb x makan KFC.Buat ni utk berbuka smlm, anak2 pun kata soo crispy & yummy..yg kesiannya Aisyah kata apa tu KFC..akekekk.. tu la kecik2 ajak makan KFC pun dia dah x hingat..Rcp dari Adik Ijan yg rajin masak dari Finland yg ada bby cumel bernama Mikael..Ijan minta izin ya akak kongsikan disini dan ya ampunnn ada adjust2 sket pd bahan2nya.. as x sempat nak buat kentang putar dan bun segala sebab bnyk perkara yg perlu diselesaikan sejak kebelakangan ini.. ok..kalau berminat boleh lah cuba ya.. kalau x minat pi direct je makan diRestorant KFC..

Tepung yg rangup menjadi rebutan..


Resipi Ayam Goreng Tepung
Bahan Untuk Perap Ayam
  • 6-8 ketul ayam
  • 3 ulas bawang putih ditumbuk
  • Sedikit garam
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 1 sudu kecil lada hitam
  • Secubit baking powder
  • Secubit serbuk perasa
Bahan untuk tepung
  • 1 cawan tepung jagung (as guna 1/2 cawan tpg jagung)
  • 1 cawan tepung beras pulut (as guna 1/2 cawan tpg beras)
  • 3 ulas bawang putih ditumbuk
  • Sedikit garam
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 1 sudu kecil lada hitam
  • Secubit baking powder
  • Secubit serbuk perasa
  1. Perap ayam dengan bahan-bahan perapan selama 1 jam
  2. Campurkan semua bahan-bahan untuk tepung di dalam bekas
  3. Selepas 1 jam, celup ayam yang telah diperap ke dalam telur yang dikacau.
  4. Salutkan ayam tersebut di dalam campuran tepung tadi.
  5. Goreng dalam minyak yang banyak sehingga garing.(as goreng dengan minyak yg banyak dlm periuk)
  6. Toskan minyak dan sedia untuk dihidangkan.
Biar x de rupa asalkan ada rasa.. ensem x?? :P

4 comments:

nieda said...

terus lapar tgk pic ayam goreng..

JaSSNaNi said...

wow... sedappnye ayam kfc...

nyummyyyy...

(nasib baik baru pas makan nasi.. hehehe.. )

kakchik said...

salam As. kalau As kata beli kat KFC pun kakchik percaya. Tengok gambar tu memang nampak macam kat restoran la As. Terliur kakchik ni.

ina said...

kfc dinner plate satu! hehehe... kak as, kami klu teringin sgt kfc, layan CFC kt kedai daging halal Muhammad lar skali skala. ni ada resepi bagus punyer, boleh la try. ;-)