Friday, July 10, 2009

Keropok Lekor

Assalamualaikum w.b.k,
Cuti2 sekolah ni, ngan cuaca sejuk cenggini keja lapo je bebudak dlm umah ni.. alhamdulillah mmng best rcp Jiya ni..tapi as adjust2 suke2 ati.. ikut bahan ape yg ada..yg x ada x yah nak pening2 carik.. Mekasih wat 14sept aka Jiya, as C&P dari MyR. Maaf ya Jiya, akak susah nak dapat Ikan yg Jiya guna tu, akak guna Makeral In Oil dlm tin tu je..alhamdulillah mmng best la.. menjadikkk .. syukur dpt gak makan kopok lekor kat NZ nih.. yg bestnya, x liat & x keras.. elok je,akak wat 1/2 dari rcp asal.. memasing suke ..kena wat lagi nih.. anak2 komplen, x puas makan dek kerana mok & pok dia yg lelebih.. sape la mok & pok derang tu ekk! tak agok2.. ekekekkk... kebetulan ada tamu dtg tadi..siap tanya fmly post dari msia ke?? mana ade.. dak jiya post rcp dari Msia ade la..pekena plk ngan kopi O panas..pergh!! Jemput makan semua!!




Bahan2
1kg ikan selayang/ kembung (as guna 1 tin Makeral In Oil 425gm)
5-10 ulas bawang putih (as guna 1 sdk crush garlic)
1kg tepung ubi/kanji (as guna lebih kurang 400gm tepung ubi)
2 cawan tepung gandum ( as guna 1 cawan tepung gandum)
1 sudu kecil baking powder
Garam secukup rasa
Perasa
Air
Cara-cara
Asingkan isi ikan dari tulang. Kemudian blender isi ikan bersama bawang putih dan sedikit air. Terpulang samada nak blender kasar atau halus kemudian tuang kedalam bekas. (as kisar makeral in oil tu..kisar kasar)
Masukkan sedikit garam, perasa, serbuk penaik dan tepung. Gaul sehingga tidak lekat pada tangan. Kalo lekat, tambah tepung kanji lagi. Adunan jangan terlalu keras dan jangan terlalu lembik. Sedang² ler asal boleh uli...
Sapukan tangan dengan sedikit minyak. Ambil sedikit adunan dan hempaskan ke atas meja bersih agar adunan mampat dan lembut (kalo ada yang nak release tension bleh la sambil²... Hehehehe). Barulah uli bentuk memanjang. Kalo ada mesin adunan yang sesuai tak perlu la hempas yer...
Dalam periuk, didihkan air bersama sedikit minyak agar keropok lekor tidak lekat antara satu sama lain. Kemudian masukkan keropok lekor tadi. Keropok lekor akan terapung di permukaan air apabila dah masak.
Bila dah timbul angkat dan tos. Sejukkan dan potong ikut citarasa memasing. Goreng dan siap untuk dihidangkan.



12 comments:

sunkist said...

sedapnya pekena kepok lekor tu dgn kopi o panas musim2 sejuk ni.. :)

sunkist said...

sedapnya pekena kepok lekor tu dgn kopi o panas time musim2 sejuk camni.. :)

TE-ARE |DIAMOND|™ said...

sedapnya kepok lekor tu di hidang dgn air kopi... huhu

kakchik said...

assalamualaikum as,
seronok kakchik tengok as yang duduk jauh tu buat keropok lekor.
terfikir pula, kakchik ni tak pernah lagi buat keropok lekor sendiri.
kalau terasa nak makan, cari aje kat kedai-kedai keropok.
sebenarnya bagus juga duduk jauh dari sumber, dengan sendiri jadi rajin dan pandai.
duduk dekat dengan sumber ni jadi pemalas pula.

Amy said...

Salam kak Az,wah kropok lekor!!aih cam nk nguli kropok lekor lak aih.ikut cara akak bt la nmpk cam sng sket.nnt kalo bt amy c&c jek kak erk..

~NurKasih~ said...

~as to sunkist~

ida, ermm mmng sedap! lagipun kami mmng dah rindu sgt nak makan kepok lekor ni.. teringat kepok lekor trg sedap sgt..

~NurKasih~ said...

~as to Te-Are~
Meh lah joint sama Te-Are, selalu tau beli je.. seronok pulak bila tau cara nak buatnya.. he..he..

~NurKasih~ said...

~as to kakchik~
waalaikumsalalm w.b.k kakchik,
as dulu pun camtu gak kakchik, bila duk merantau ni..ada kalanya kita teringin nak makan itu ini, kenalah as usahakan bila dah teringin, kalau tak mau teringat je.. terima kasih ya kakchik sudi ziarah dan memberikan komen.. semoga persahabatan & ukhwah ini berterusan hingga ke alam nyata..

~NurKasih~ said...

salam kembali wat amy,
semoga sihat2 selalu ya.. cuba lah amy, bahan yg digunakan pun mudah saja, hasilnya InsyaAllah x mengecewakan.. buat lepas rindu kalau dah teringin nak makan kopok lekor.. semoga ceria selalu ya amy.. ;)

blogresipi said...

Sedapnye kopok lekor... kalau guna tepung potato campur gandum aci tak?

Jiya said...

sedap jugak ek kalo guna dalam tin tu? lg senang ek... sok kalo malas nak siat ikan 1 kilo lehh guna dlm tin jek. hikhikhik

ujie said...

salam kak...sedap!!!sedap!!! nak sikit!!!