Wednesday, July 8, 2009

Nasi Ambang

Assalamualaikum w.b.k,

Lama x makan Nasi Ambang.. Nasi Ambang ke Nasi Ambeng.. Kalau Nasi Ambang yg ori tu mcm2 ada eksesorinya.. Tapi,Nasi Ambang ni as wat simple2 je.. seadanya lah.. tapi walau serba kekurangan yg penting aroma daun pisang frozen tu yg membangkitkan auranya.. ekekekkk.. belasah je lah..dah teringin punya pasal.. as alaskan daun pisang atas surat kabo tu, buh nasi, alas lauk2 ngan daun pisang lagi..atas dauh pisang as letak sambal goreng jawa, walaupun dah hilang sket kejawaannya... pastu letak serunding, iwak gereh & ayam masak merah... kalau ada ayam kicap sedap gak... lebih kurang halal lah ya..kira ni Nasi Ambang NZ.. as bungkus padat2.. pastu bila semua dah kumpul bentang tikar letak dlm dulang dan makan ramai2.. amik... keroyok ramai2.. ha... keluar smua bahasa ibunda ku..

Ini la Sambal Goreng Jawa yg x berapa nak Jawa..tapi dijawa-jawakan.. he..he..

Sambal Goreng Jawa

Bahan2
2 biji kentang -dihiris nipis dan di goreng
kalau ada tempeh lagi sedap - dihiris nipis dan digoreng
10 btg kacang buncis di hiris nipis
1 btg carrot dihiris halus
Sedikit kobis dihiris halus
1/2 labu bawang besar- dihiris
2 ulas bawang putih- dihiris
2 lada merah - as guna lada kering -di hiris
segengam soon dicuci dan direndam seketika
tauhu kering direndam hingga lembut dah dipotong kecil dan ditoskan airnya
sedikit ikan bilis
3 sdb kicap manis
garam secukup rasa
Cara2
Tumis bawang yg dihiris dan masukkan ikan bilis ..gaul rata, masukkan kicap,cili kering dan garam...masukkan tauhu kering yg telah direndam td, carrot gaul rata, kemudian masukkan kentang,kacang buncis,kobis dan akhir sekali soon.

5 comments:

Nur,Nura, Nurad, Yani said...

bestnye sambal goreng jawa tu. Nur pernah rasa K.Roza(yg pernah duduk sini dulu) buat. Thanks for the recipe.

blogresipi said...

Sedapnye nampak nasi ambang nie.. tk pernah kite cube... menarik gak utk dicube neh...:D

mama Tiara said...

wuii, terliur saya tgk..

geraugebang said...

sedapnya nasi ambang. Dah lama tak makan kat kampung. Kat sini adalah tapi kurang menyengat. bisanya kurang la.

~NurKasih~ said...

salam Nur, cuba lah ya..semoga semua di Hamilton sihat2 ya.. lama kita x gather2 ya..